donderdag 9 november 2017

Staande meditatie

Vandaag heb ik alleen een half uur gemediteerd. Staand wel te verstaan.

Wanneer je zittend mediteert, begin je met de juiste houding aan te nemen. Een scan van het lichaam te maken en te zorgen dat alles ontspannen is. Na een aantal minuten vind je dat alles ontspannen is en begin je met de focus op de ademhaling.
Na een aantal minuten (of misschien wel sneller) merk je dat je een beetje uit je zit houding bent... Net iets ingezakt, nek een beetje achterover, benen iets gespannen of zoiets.

Bij staand mediteren is dit precies zo of zelfs nog lastiger. Ook vandaag. Met een half uur stilstaan, met de handen in een boog voor het lichaam (grote strandbal tussen je handen en buik) is niet iets waar je meteen mee moet beginnen. Dit moet je rustig aan opbouwen.

Knieen niet op slot, dus licht gebogen. Bekken naar binnen gekanteld zodat de rug recht en lang is. Je hoofd recht, niet achterover. De kin is iets naar binnen. Denk dat er een touwtje aan het kruintje van je hoofd zit waaraan je hangt.
Voeten vlak op de grond, dat lijkt logisch, maar helemaal niet zo simpel als het lijkt. Tijdens de meditatie denk je wel dat je stil staat, maar je beweegt wel degelijk. Na een poosje 'knaagt' het ergens... Rug, nek, schouders, onderrug, maar ook de onderbenen. Die worden zwaar. Als je dan weer een bodyscan maakt analiseert waar het ongemak vandaan komt, dan blijkt bijvoorbeeld dat ik iets voorover leun. Er zit iets meer druk op de voorvoet en daardoor meer spanning in de hiel/kuit van de benen. Even terug naar de basis kijken, iets naar achter, iets meer door de knieen, onderrug lang door het bekken naar binnen te kantelen en het ongemak is weg.

Na 15-20 minuten worden de armen zwaar. Door de handen, schouders of onder- of bovenarm net iets anders te houden, kan de spanning worden verminderd en zijn de 30 minuten vol te houden.

Ik heb ook al vaker 45 minuten staand gemediteerd, maar dan wel met tussendoor voor een paar minuten een of twee keer de handen langs het lichaam te houden.

Heerlijk.

woensdag 8 november 2017

119

Vandaag weer 40 minuten gemediteerd, 20 minuten met de Backmitra, 20 minuten voor 'eight pieces of Brokade' en in 30 minuten 4x Zhineng (intro en deel 1 en 2).
Alles bij elkaar dus bijna 120 minuten (2 uur) geoefend en aangezien Tai Chi eigenlijk ook meditatie (in beweging) is heb ik dus bijna 2 uur gemediteerd.

De Zhineng set met ogen dicht en heel langzaam in combinatie met de ademhaling. Hierdoor is 1 keer ongeveer 8 minuten. 4x is dan 30 minuten.

dinsdag 7 november 2017

Power med...

Sommigen doen af en toe een power nap... Ik van vandaag een korte power med gedaan, of te wel een korte meditatie. Na hetveten, maar voor de Tai Chi - les, even kort 10 minuten mediteren.
Daarna de Tai Chi les van een uur (veel te kort), waarbij de Zhineng en de 'beweeg de handen als wolken' aan bod kwamen.

Eenmaal thuis was er zoals tegenwoordig gebruikelijk weer niks op de tv, dus heb ook zolder nog even 45 minuten gemediteerd.

Weer goed bezig geweest.

maandag 6 november 2017

Verdieping in meditatie

Vandaag had ik voor de eerste keer het idee dat ik 'dieper' in de meditatie zat. Geen idee hoe ik dat kan uitleggen. Enkele momenten in de meditatie voelde ik duidelijk dat ik meer in de flow zat, minder invloed van buitenaf en heel duidelijk minder dwalen van de gedachten.

Daarnaast had ik aan het einde van de meditatie meer tijd nodig om weer helemaal 'wakker' te worden. Heerlijk. Deze meditatie voelde ontzettend goed. Ik hoop dat ook de volgende keer dit gevoel terug komt.

De Insight Timer app werkt overigens net als Facebook... Je kunt ook vrienden maken en sinds vandaag heb ik een vriend. Geen idee wie het is, maar dat zien we nog wel.

136 minuten

Ook vandaag weer goed bezig. Ruim een uur gemediteerd; daarna ruim een uur Qifong-oefeningen.
Zhineng intro, deel 1 en 2; ba duan jin (eight pieces of Brokades), Lotusbloem (ruim 20 minuten) en Tai jin.